Historien om Sandhed eller Konsekvens

Sandhed eller Konsekvens, et spil de fleste har spillet i løbet af skolen eller college. Det er en kilde til sjov og potentiel forlegenhed, men har du nogensinde undret dig over dens oprindelse? Svaret er ikke ligetil. Det er en kompleks historie, der stort set forbliver uudforsket.

Et velkendt spil blandt både børn og voksne Sandhed eller Konsekvens forbliver en klassiker den dag i dag. I årenes løb er det blevet en fast bestanddel af fester og overnatninger over hele verden. Og med god grund!

Interessant nok har dette spil eksisteret i århundreder. Bag sin sjove og uskyldige facade rummer den en fascinerende historie. Lad os se på, hvordan spillet har udviklet sig over tid, og hvorfor det er blevet så populært i generationer.

Hvis du er klar til at dykke ned i det sjove ved Sandhed eller Konsekvens, udforsk denne omfattende guide fyldt med tips, regler og kreative ideer til en livlig og mindeværdig spilleaften.

Oprindelsen af Sandhed eller Konsekvens

Historien om Sandhed eller Konsekvens, også kendt som Truth or Dare, går tilbage til England som dets fødested. Oprindeligt kaldt "Spørgsmål og kommandoer", blev dette spil spillet af voksne i det 16. århundrede. Dens formål var at få folk til at bekende deres dybeste hemmeligheder eller udføre uhyrlige opgaver. 1

Spørgsmål og kommandoer

De tidligste referencer til spørgsmål og kommandoer findes i en fransk og engelsk ordbog fra 1677 af Guy Miege. Nedenfor er en løs oversættelse af den tidligste definition af dette spil: 1

“Det er et spil, der kaldes sådan, eller et spil, der præsiderer over at give hver virksomhed et vist antal spørgsmål, der skal opfyldes, og befalinger, som de skal adlydes, uanset hvilken grund de tror.”

Sandhed eller Konsekvens omtales ofte som en 'dristig leg' blandt gadelege for børn, kaldet 'Roi qui ne ment' i Frankrig allerede i 1345. Den blev endda set spillet af festen i Camp Laurence i Little Women 1868! 2

Allerede dengang var spillet en form for socialisering og at skabe bånd til andre. Spillerne fik valget mellem enten at besvare et tankevækkende spørgsmål eller udføre en vovet opgave.

Britisk elskovs nysgerrige kunst

Vidste du, at dette spil blev brugt i England som en måde at bejle nogen til et forhold? Det er rigtigt! I det 17. århundrede blev det spillet som en måde at flirte med en, du var interesseret i.

En af de tidligste vovemod nogensinde blev designet til at få de britiske borgere fra det 17. århundrede til at forelske sig, idet den sagde: "En dame blev beordret til at lægge sin busk i en Gentlemans codpifs." Oversættelse? En kvinde vovede at lægge sit korset i en mands bukser. 3

Tror du, at ekstreme vovemod er en nylig trend? Tænk igen!

Efterhånden som spillet fortsatte med at udvikle sig, blev det endda en juletradition blandt victorianerne. Hvis spillere nægter at vove eller fortælle en løgn, skal de betale et fortabt eller få deres ansigt "smuttet", aka dækket af sod. 4

Lyder det hårdt? Nå, det var trods alt den victorianske æra!

Sandhed eller Konsekvens som et aftentidsfordriv

I det 19. århundrede blev det betragtet som et almindeligt aftentidsfordriv og ville endda blive omtalt i velkendte engelske publikationer, såsom The Spectator. Folk brugte det ofte som en måde at fordrive tiden ved kedelige fester eller sociale sammenkomster. 5 6

Uden teknologi til at holde dem underholdt, blev spil som Sandhed eller Konsekvens hurtigt en populær måde at bryde isen på og sætte liv i enhver forsamling. Selv i samtaler spillede folk en runde for at dykke ned i saftige detaljer om hinanden. 6

“Det er en stor bekvemmelighed for dem, der ønsker vidst at føre en samtale, at der er et eller andet i alle virksomheder, hvor det ønskes erstattet i stedet, som efter deres smag også gør forretningen. Af denne art er det behagelige tidsfordriv i landslokaler med krydsformål, spørgsmål og kommandoer og lignende.”

En illustration fra 1788 viser endda et parti af velhavende britiske mænd og kvinder i deres parykker og formelle tøj. En af mændene befaler en anden mand at lægge sit hoved under underkjolen (underskørt) af en kvindelig gæst, og værelset ser på og griner. 7

Det er klart, at folk fra 1700-tallet ikke var anderledes end universitetsstuderende i dag. Udviklingen af Sandhed eller Konsekvens fortsatte langt ind i det 19. århundrede, hvor den tog forskellige former og navne i forskellige lande.

Et twist til sandhed og tur

Engang i slutningen af 1700-tallet eller begyndelsen af 1800-tallet beskriver en bog, hvad der ser lidt anderledes ud, end hvad vi tænker på nutidens Sandhed eller Konsekvens. For eksempel viser en side tre aber i fancy britisk tøj. Billedteksten lyder:

Kommando,&genert;-Tag dette.
Spørgsmål,&genert;–Hvad er det her?

Svar.
Tre aber bundet til en træstamme,
To buddinger, der ikke vil kvæle en hund.
Heller ikke en måbende, bredmundet vraltende frø.

Det ser forvirrende ud, især hvis du ikke kender reglerne. Men dette spil er et interessant twist til Simon Says-spillet. Det handler om poesi og at have en god hukommelse, hvor spillerne skal huske de dumme kommandoer og svar. 8

Den moderne tid Sandhed eller Konsekvens

Spol frem til det 20. århundrede, spillet har fået sin moderne form. Det ses i popkulturreferencer, såsom sitcoms, film og endda musik.

Inden for musik og film valgte Madonna spillet som navnet på en af sine sange i sin dokumentar fra 1991 Sandhed eller Konsekvens. 9 I filmen synger og danser en gruppe kvinder til en æra-inspireret sang med ikoniske tekster:

“Sandhed eller Konsekvens / At elske mig er som at lege med dynamit / Men jeg er pigen, du bare ikke kan få nok af.”

En film med samme navn blev også udgivet i 2018, med Lucy Hale og Tyler Posey som hovedpersoner, der bliver involveret i en uhyggelig version af Sandhed eller Konsekvens. Denne gyserfilm tager spillet til et helt nyt niveau, da spillere jages af overnaturlige kræfter, hvis de nægter at gøre deres vovemod. 10

Dette element i 'vælg dit eget eventyr' er stadig en af hovedårsagerne til dets enorme popularitet blandt alle aldersgrupper. Efterhånden som spillet spredte sig over hele verden, begyndte det at antage forskellige navne som "dare, dare, double dare, kiss, truth, promise," i Australien eller "truth dare, double dare, love, kiss or promise" i England. 11

Klar til en nat med latter og åbenbaring? Udforsk denne samling af Sandhed eller Konsekvens spørgsmål, designet til at bringe sjov og spænding til dine sociale sammenkomster.

Spil Sandhed eller Konsekvens online

I dag har vi gjort spillet nemmere for dig! Ikke mere at skrive sandhed og vovemod på stykker papir eller forsøge at komme med udfordringer på stedet.

Vores online Sandhed eller Konsekvens spil indeholder over 1.000+ spændende spørgsmål og voveligheder på tværs af forskellige kategorier som 'Classic', 'Extreme' og endda 'Couples' for at pifte din spilleaften op.

Download vores gratis "Sandhed eller Konsekvens" app nu, eller spil direkte på vores hjemmeside!

Download til iPhone Download til Android
Spil online

  1. Miège, G. (1677). A new dictionary, french and english. United Kingdom: Thomas Basset. ↩︎ ↩︎

  2. Opie, I. A., Opie, P. (2008). Children’s Games in Street and Playground: Chasing, catching, seeking. United Kingdom: Floris Books. ↩︎

  3. Phillips, E. (1685). The Mysteries of Love&Eloquence; or the Arts of wooing and complementing, etc. The preface signed: E. P., i.e. Edward Phillips. United Kingdom: James Rawlins, for Obadiah Blagrave. ↩︎

  4. Brewer, E. C. (1895). Dictionary of Phrase and Fable: Giving the Derivation, Source, Or Origin of Common Phrases, Allusions, and Words that Have a Tale to Tell. United Kingdom: Cassell. ↩︎

  5. The First Number of The SPECTATOR". The Times. No. 13637. 5 July 1828. p. 4, column D. Archived from the original on 7 October 2018. Retrieved 7 October 2018. ↩︎

  6. The Spectator: Complete in One Volume [no. 1-635; Mar. 1, 1710/11-Dec. 20, 1714] With Notes and a General Index. (1828). United Kingdom: Jones and Company. ↩︎ ↩︎

  7. Humphrey, H. (1788). Questions & Commands: or The Mistaken Road to Hereford: A Sunday Evening’s Amusement. ↩︎

  8. The Gaping Wide-mouthed Waddling Frog: A New Game of Questions & Commands. (1817). United Kingdom: E. Wallis, and J. Wallis. ↩︎

  9. Truth or Dare. (1991). AFI Catalog of Feature Films. Retrieved 22 June 2023. ↩︎

  10. Mendelson, S. (January 3, 2018). “Blumhouse Claims Ownership Over Lucy Hale’s ‘Truth Or Dare’” ↩︎

  11. Live Journal. (2014). History of Truth or Dare. Live Journal ↩︎

Gennemse alle artikler